Vážené divačky, vážení diváci,

Divadlo Archa se od ledna 2024 proměnilo na ARCHA+, multifunkční kulturní prostor otevřený spolupráci s mnoha partnery a s vlastní tvorbou pro nastupující generaci.

Více na www.archa-plus.cz

Ondřej Hrab a Jana Svobodová ve své tvůrčí činnosti pokračují v nově založené organizaci Archa – Centrum dokumentárního divadla, z.ú.

Více na www.archadoku.cz

Vážíme si vašeho soukromí

My a naši digitální partneři používáme na této webové stránce soubory cookies. Některé z nich jsou k fungování stránky nezbytné, ale o těch následujících můžete rozhodnout sami.

Nastavení
Odmítnout vše
Přijmout vše

Nezbytné/funkční

Jedná se o nezbytné cookies, bez kterých by nebylo možné stránky reálně provozovat. Zahrnují např. cookies pro ukládání zvolených nastavení či zapamatování přihlášení.

Vždy aktivní

Analytické

Tyto cookies se používají k měření a analýze návštěvnosti našich webových stránek (množství návštěvníků, zobrazené stránky, průměrná doba prohlížení atd.). Souhlasem nám umožníte získat data o tom, jak naše stránky užíváte.


Marketingové

Používají se pro účely reklam zobrazovaných na webových stránkách třetích stran, včetně sociálních sítí a kontextové reklamy. Jsou přizpůsobeny vašim preferencím a pomáhají nám měřit účinnost našich reklamních kampaní. Pokud je deaktivujete, bude se vám při procházení internetu i nadále zobrazovat reklama, ale nebude vám přizpůsobená na míru a bude pro vás méně relevantní.


Uložit nastavení
Přijmout vše

Laurie Anderson with Sexmob: Let X=X

pořádá Respect festival a Divadlo Archa

Úterý 21. 11. 2023
20:00
Velký sál

Předprodej vstupenek: Divadlo Archa a GoOut.cz


Jsme nesmírně šťastní, že v našem posledním roce přivítáme Laurie Anderson, vizionářku hudebně-vizuální avantgardy a spřízněnou duši Archy. Laurie u nás 21. listopadu představí průřez svojí tvorbou, od mistrovského debutu Big Science (1982) až po současnost. Nový, stylově vybroušený tvar dodá její hudbě renomovaná newyorská skupina Sexmob. Očekávejte fascinující divadelní nápady, příběhy balancující na hraně paradoxu i ostře nápaditá aranžmá. Zatímco ve 20. století stála avantgarda i popularita proti sobě, Laurie Anderson to jako jediná změnila. Patří do společenství podobně smýšlejících, ale v tvorbě rozdílných skladatelů jako Philip Glass, Steve Reich, John Cage, Brian Eno či Lou Reed.

Svojí všestranností představuje Laurie Anderson renesančního umělce, transplantovaného do umělecké komunity New Yorku. Studovala sochařství a hru na housle, pracovala s jazykem, technologií a vizuálními prostředky. Píše knihy, hudbu k filmům, pracuje jako režisérka, fotografka a její příběhy dokážou v několika větách obsáhnout nadčasové filozofické paradoxy. Na současném turné přidává hříčky s publikem. Vybídne diváky, ať 10 vteřin křičí ve stylu Yoko Ono jako protest proti čemukoli co si vyberou. Jako poklonu svému už nežijícímu manželovi Lou Reedovi si nevybrala žádný masově známý song, ale skladbu z alba Lulu, které Reed natočil s Metallicou. Zazní s hutným doprovodem pětice Sexmob, kterou vede trumpetista Steven Bernstein. Ten hrál od roku 1990 s Lounge Lizards, pravidelně vystupoval v legendárním klubu Knitting Factory. Jako aranžér či spoluhráč patří k nejvyhledávanějším, spolupracoval s umělci jako Antony And The Johnsons, Leonard Cohen, Lou Reed, Marianne Faithfull, Bill Frisell, Medeski, Martin & Wood.  

 

Laurie Anderson je v uměleckém světě první, komu vesmírná agentura NASA udělila statut "artist-in-residence", což ji pak roku 2004 inspirovalo k sólovému turné The End of the Moon. Její první hit O Superman připomíná známou historku, jak byli začínající Beatles odmítnuti značkou Decca. Nezávislý vydavatel Bob George získal grant na nahrávky produkované výtvarníky, a tak roku 1981 nechal singl O Superman vylisovat v nákladu 1 000 kopií, zájemcům jej posílal poštou. Nahrávku nabízel renomovaným vydavatelům včetně Richarda Bransona z Virgin, všichni odmítli. V Londýně singl najednou začal hrát DJ John Peel, jeden z té menšiny, která fandí neobvyklým věcem. Přidali se další DJové, přišla objednávka vylisovat dalších 80 000 kopií. "Byla jsem performerka, pop mě nezajímal," vzpomíná Laurie Anderson. "Když nahrávka v Británii pronikla na 2. Místo hitparády, kolegové z uměleckého světa mi říkali, že jsem se dala na komerci. Nakonec se ho ve světě prodalo skoro milion. O pár měsíců později tomu už neříkali komerce, ale crossing over. Z idiota jsem se stala vizionářkou."  

Skutečně nešlo o laciný popěvek, píseň má detailně prokomponovanou strukturu, která reagovala na světové dění. "V roce 1979 zaútočili íránští studenti na americkou ambasádu v Teheránu. Amerika vyrazila s helikoptérami, aby dostala rukojmí ven, což se nepovedlo. Ta píseň je o selhání technologie. V té době jsem slyšela nádhernou árii z 19. století od francouzského skladatele Julese Masseneta, která začínala: „Ó suveréne…“ Byla to modlitba k autoritě, kterou jsem posunula do současnosti: „Ó Supermane…“ 

Kredity

https://laurieanderson.com

Projekt je realizován a za finanční podpory MKČR, SFK a MHMP.

Partneři

Ministerstvo kultury ČR

Ministerstvo kultury ČR

Hlavní město Praha

Hlavní město Praha

Státní fond kultury ČR

Státní fond kultury ČR

Laurie Anderson Laurie Anderson

Připravujeme